meesternoah.reismee.nl

Op de sokken door school

Hejsan lieverdjes!

Gelukkig val ik met mijn blond haar niet op in Zweden en noemen ze mij geen dom blondje. Zou je wel kunnen zeggen na mijn vergeetachtige actie van de vriendenboekjes... Vandaag heb ik weer een school bezocht en dit was deze keer een basisschool. En je kan het al raden. Deze leuke blonde knappe Zweeds lijkende meester van jullie heeft weer een gratis warme lunch gegeten met de kinderen (lekker puh). Het was een kippensoepje met de smaak van kerrie en stukjes pasta toegevoegd. Heeeeerlijk!

Op de basisschool waren alweer veel meesters, maar ik geloof dat het toeval is dat we er zoveel ontmoeten. Ze zijn allemaal zo vriendelijk tegen ons! Overal kunnen we zomaar binnen lopen zonder probleem en ze passen de les gewoon aan naar het Engels voor ons. Het was een hele leerzame basisschool. Het Zweeds onderwijs lijkt op dat van ons, maar het zijn de kleine dingen die zorgen voor een grote verandering. De kinderen liepen daar op sokken door school. Zweden vindt het belangrijk dat de kinderen veel buiten zijn en dat geldt voor goed en slecht weer. Doordat de schoenen vies kunnen worden lopen de kinderen op sokken door school en scheelt het poetswerk. In Zweden kennen ze het digi-bord niet, want daar hebben de kinderen laptops en tablets voor. De kinderen hebben bijna dezelfde lessen zoals wij ze kennen, maar Zweeds is dan Nederlands en ze vinden Engels heel belangrijk. Het was heel vet dat de kinderen handenarbeid kregen met hout- en textielbewerking. De kinderen vonden het geweldig om hiermee aan de slag te gaan.

De kinderen op de school waren super aardig en zaten in groep 7. Ze spraken voortreffelijk Engels en hierdoor heb ik de goede vragen van jullie aan ze kunnen stellen. De kinderen spelen de normale spelletjes als in Nederland, maar vooral voetballen. Ik heb ze een filmpje laten zien waarop jullie Anne-Maria koekoek spelen en dit speelden ze zelf ook. De pauzes zijn hetzelfde alleen het lekkere verschil is de warme lunch. De kinderen beginnen om 8:20 en stoppen om 14:20. Ik heb nog niet meegemaakt dat de kinderen spelletjes spelen, maar ze gebruiken leuke materialen om te leren. Soms worden de boeken zelfs een hele les weggelegd :)! Sommige kinderen zijn al eens naar Zweden geweest en kennen boterhammen met Hagelslag haha! Voor Zweden is  het heel erg kenmerkend dat er vis in het eten terug komt. Dit zie je veel in gerechten en op scholen terug. Lekker in je pauze een visstickkie met saus. De leerlingen hebben op een dag verschillende juffen en meesters, omdat zij maar 3 vakken geven op de school. Heel anders dan in Nederland.

Na de school hadden we veel vrije tijd over en zijn we lekker in het park gaan chillen mijn nieuwe maatjes kwek kwek. Natuurlijk is deze witte Griekse blonde god een beetje verbrand door de 27 graden...

Ik ben net terug gekomen van het bowlen en uiteten met de Zweedse pabo stagiaires. Helaas ben ik tweede geworden, maar ik heb de schuld gegeven aan mijn kleine teen ;) Ik ben net terug gekomen van het eten en meteen achter mijn laptop gesprongen om jullie leuke vragen te beantwoorden.

Morgen is de laatste dag dat we een school gaan bezoeken en ik weet niet of er nog tijd is om dit te bloggen. Anders vertel ik het toch lekker tijdens een saaie rekenles onder het genot van een kopje koffie en een voetmassage. Fopje, mijn rekenlessen zijn nooit saai!

Doe je best op school en geef juf Mandy een dikke knuffel!

Hälsningar från mig (groetjes van mij)

xoxo